Colaborare și incluziune în sala de clasă

In jos

Colaborare și incluziune în sala de clasă

Mesaj  SFetnicul la data de Joi Oct 02, 2008 1:09 pm



La Editura Casei Corpului Didactic Bacău a apărut o lucrare pe cât de utilă, pe atât de așteptată de toți cei interesați de strategiile incluzive.

Colaborare și incluziune în sala de clasă este "structurată în două parți:
a) în partea întâi sunt prezentate metode și procedee active și de cooperare, prin evidențierea punctelor tari și slabe ale acestora. Se realizează, de asemenea, o scurtă prezentare a paradigmei psihopedagogice E-R-R, a modelului trifazic de proiectare a demersului didactic ce reunește dimensiunile psihologice și pedagogice ale învățării;
b) partea a doua include aplicațiile, respectiv un număr de proiecte de lecții / secvențe de activități didactice realizate cu succes prin aplicarea unor metode active incluzive.
Lucrarea se adresează deopotrivă învățătorilor, institutorilor, profesorilor cu experiență bogată la catedră, precum și debutanților în profesia didactică, constituind un ghid valoros de bune practici pentru eficientizarea procesului de învățământ." (referent științific conf.univ.dr. Constanța Dumitriu)

În cele 162 de pagini, unele dintre ele color, ghidul cuprinde descrierea a 28 metode incluzive, secvențe de aplicații didactice și proiecte de lecții pentru toate ramurile învățământului preuniversitar.

Iată ce spun coordonatoarele (prof. Elena Hussar și înv. Tatiana Safciuc) despre ghidul metodic:


"Această lucrare este scrisă cu gândul la colegii noștri din învățământul preuniversitar, care au înțeles, ca și noi, că responsabilitatea față de elev înseamnă mai mult decât simpla conștiinciozitate profesională. În sensul acesta, ne orientăm eforturile pentru atragerea elevilor spre învățare în clasă, individual sau împreună: unii de la alții, cooperând, comunicând și împărtășind impresii, emoții, istorii personale. Realizarea obiectivelor curriculare este și scopul nostru principal, pe care încercăm să-l îndeplinim făcând apel la temele și conținuturile din programă, dar și la experiența elevului concretizată în cunoștințe și deprinderi, stil personal de învățare, bune practici ce pot fi transmise, devenind pentru ceilalți adevărate surse de învățare.

Să recunoaștem: este poate mai simplu, deși nu e ușor, să expui lecția de la catedră sau să umpli o tablă cu schițe, desene și planuri, să-ți consumi ora predând, în înțelesul clasic al termenului. A fi un bun dascăl echivala odată cu „a preda cât mai mult“. Încă mai găsim elevi nostalgici, așteptând să vină la școală ca să scrie, cuvânt cu cuvânt, tot ce li „se predă“.

Astăzi, competența profesională în învățământ este mai complexă, mai nuanțată. Parafrazând o reflecție deja cunoscută (W. Word) am spune că: „Un profesor știe. Un profesor bun explică. Un profesor superior demonstrează. Un profesor responsabil atrage elevii, îi motivează, îi activează, îi încurajează să învețe împreună și să-și împărtășească experiențele de învățare și cunoaștere. Un profesor eminent este un profesor, bun, superior și responsabil.“

Învățarea împreună în clasă este strategia alternativă promovată în lucrarea de față, în primul rând pentru valențele ei activizatoare, motivante pentru obținerea performanțelor școlare, în al doilea rând, pentru design-ul atractiv pe care îl conferă orei, așa cum reiese din reflecțiile cadrelor didactice sau cele ale elevilor, prezentate în lucrare.
Promovăm însă cu convingere această strategie și pentru că ea permite crearea unui mediu securizant și prietenos în sala de clasă, un mediu dezirabil pentru orice elev, care să-l încurajeze să se exprime și să participe, fie că este un elev aflat în dificultate, timid, neîncrezător, cu anumite tulburări de adaptare, normal sau cu aptitudini înalt dezvoltate. Avem astfel mai mari șanse să-i învățăm pe elevi să se accepte și să se respecte pentru diferențele dintre ei, să-i formăm ca un grup unit, în care relațiile au la bază complementaritatea acțiunilor „a oferi - a primi“: idei, reacții, gânduri, experiențe.

Pentru colegii „începători“, dar cu mare dorință de a încerca învățarea prin cooperare în sala de clasă, oferim câteva sfaturi practice:
- pentru a preveni dominarea unui elev în grup și monopolizarea discuțiilor, este eficient să desemnați, prin rotație, câte un elev care să îndeplinească rolul de administrator al discuțiilor, având obligația de a-și invita toți colegii să participe la discuții și să asigure un climat favorabil ascultării active. Mai mult, elevii înțeleg destul de repede faptul că activitățile grupului se desfășoară mai eficient dacă i se permite fiecărui elev să-și prezinte materialul fără a-l întrerupe;
- pentru a preveni situațiile în care, în grupuri eterogene, elevii se plictisesc așteptând răspunsul colegilor lor, este util să le propunem elevilor rolul de profesor, încurajându-i să ofere explicații suplimentare, pe înțelesul tuturor;
- învățarea prin cooperare este mult favorizată de vârsta elevilor, astfel că, la clasele mai mari, mai ales dacă elevii au fost formați să fie competitivi, este nevoie de un efort suplimentar, în acest sens. Dar, rezultatele nu se vor lăsa așteptate, pentru că cei mai mulți elevi, manifestă o abilitate deosebită de a învăța să extragă beneficiile dintr-o structură cooperativă.
- incluzând în grupurile de cooperare și elevi cu dificultăți de citit – scris, este nevoie să constituim în aceste grupuri și „experții“ care îi vor sprijini să rezolve sarcina cât mai corect și în timp util.

Strategia de învățare împreună nu exclude, ci dimpotrivă încurajează elevii să gândească independent și să reflecteze. Realizarea acestor obiective este parte integrantă a modelului trifazic de proiectare a demersului didactic, cunoscut sub numele de E-R-R (evocare – realizarea sensului - reflecție) și care reunește în mod eficient dimensiuni psihologice și pedagogice ale învățării."

Cartea costa 16 lei. Pentru comenzi puteți contacta pe înv. Tatiana Safciuc, tel. 0742243764
avatar
SFetnicul
Admin

masculin
Numarul mesajelor : 101
Varsta : 42
Localizare : Bacău
Data de inscriere : 16/03/2008

Vezi profilul utilizatorului http://www.sfetnicul.ro

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum