ORDINE SI DREPTATE IN INVATAMANTUL PRIMAR SI PRESCOLAR

In jos

ORDINE SI DREPTATE IN INVATAMANTUL PRIMAR SI PRESCOLAR

Mesaj  Vizitato la data de Sam Noi 08, 2008 10:10 pm

IMPORTANT! (de la dl Viorel Dolha - presedintele AGIRo)

Asociatia Generala a Invatatorilor din Romania (semnatara a pactului pentru educatie) a fost singura care plecand de la situatia reala a avut curajul sa pledeze pentru o procedura care sa repare nedreptatile din sistem sustinand ca (pentru actualii invatatori/educatoare) absolvirea liceului pedagogic dublata de un interes pentru dezvoltare profesionala (dovedit prin parcurgerea dupa absolvire a oricaror cursuri) este suficienta pentru incadrarea lor ca profesori in primar sau prescolar.

Comisia prezidentiala condusa de dl Miclea si ulterior liderii federatiilor sindicale au fost convinsi de argumentele AGIRo ca actualii invatatori si educatoare nu mai trebuie umiliti si trimisi sa o ia de la inceput pe bancile unor facultati pentru a urma cursuri de formare initiala. Liceul pedagogic le-a asigurat deja o formare initiala si inca una de calitate. Regulile jocului s-au schimbat de cand au aparut facultatile care pregatesc de acum (pentru viitor) profesori pt primar si prescolar. Fostii invatatori si educatoare trebuie urgent asimilati acestor profesori prin procedura propusa de AGIRo a carei esenta a fost preluata de Strategia „Educatie si Cercetare pentru Societatea Cunoasterii” (la punctul 4. 5) semnata de liderii federatiilor sindicale si care poate sa fie accesata la
http://www.presidency.ro/static/ordine/ ... sterii.pdf

Iata textul din strategie

4.5 Recunoasterea invatarii non-formale si informale
Punerea la punct a procedurilor si conditiilor de recunoastere a invatarii non/informale realizate de cadrele didactice le-ar oferi noi oportunitati de dezvoltare in cariera, ar reduce numarul necalificatilor din sistem si ar remedia multe nedreptati. De pilda, in momentul de fata, invatatorii absolventi de liceu pedagogic sunt mult mai prost platiti decat invatatorii absolventi de facultate sau institutorii, desi prestatia lor didactica la clasa este adeseori mult mai buna decat a absolventilor de invatamant superior. Prin recunoasterea invatarii non/informale, se va ajunge la o corelare mai buna a competentelor cu salarizarea. Termen 2009

Textul de mai sus enunta problema si ii da solutii in termeni specifici unei strategii. Urmeaza ca articolele de modificare a legilor invatamantului sa precizeze riguros cum se va face aceasta.

Propunerea AGIRo concreta pentru aceasta procedura de asimilare a invatatorilor si educatoarelor cu profesorii pt primar si prescolar o descriem mai jos dar se poate vedea si la
http://edu.presidency.ro/edu/index.php?page=6 si in propunerile de modificare a legilor educatiei facute publice de noi in februarie 2008 si despre care sindicatele ne-au asigurat ca le sustin in totalitate

Mai mult, in ultimele saptamani sute de demnitari, lideri de sindicat si formatori de opinie si-au dat acordul prin semnatura pe principalele deziderate ale AGIRo si unde la punctul 4 scrie:
La ciclul primar trebuie sa functioneze in viitor absolventi de invatamant superior cu specialitatea profesor-invatator. Pentru dreptul copiilor la sanse egale, pentru dreptul lor de a fi pregatiti de personal cu aceeasi specialitate, solicitam punerea in practica in aceasta toamna a unei proceduri flexibile prin care sa fie asimilati ca „profesor-invatator” toti actualii invatatori sau institutori care au obtinut pe langa diploma de liceu pedagogic si o diploma, licenta sau masterat de absolvire a unor cursuri in invatamantul superior sau au obtinut dupa liceul pedagogic certificate de formare profesionala care atesta realizarea a cel putin 180 de credite transferabile. Solicitam ca in cazul invatatorilor care nu au absolvit si o forma de invatamant superior si nici nu intrunesc numarul de 180 de credite transferabile din alte activitati de formare sa se instituie o forma flexibila de formare continua (finantata de angajator) care sa fie relevanta, completand doar acel set de competente pe care angajatorul crede ca nu le-a fost dat de liceul pedagogic. Invatatorii deja invatatori nu trebuiau si nu trebuie umiliti in a o lua de la capat cu formarea initiala de parca ar fi ramas repetenti. Solicitam angajatorului sa deconteze esalonat toate taxele de scolarizare si formare platite de invatatorii care au urmat deja colegii sau facultati dupa ce fusesera angajati ca invatatori calificati. In toate domeniile angajatorii suporta cheltuielile cu dezvoltarea profesionala a angajatilor. Cu atat mai mult cu cat angajatorul din acest caz (MECT) si gestioneaza domeniul furnizorilor de formare, dar si beneficiaza de pe urma acestei formari avand un personal mai dezvoltat profesional in sistem.

Sute de demnitari, lideri de sindicat si formatori de opinie si-au dat acordul prin semnatura si pentru punctul 2 din principalele deziderate ale AGIRo unde scrie:

Sa modificam grila de salarizare din invatamant incat sa introducem reglementari nediscriminatorii in ceea ce priveste remuneratia cadrelor didactice. In prezent celor care predau in invatamantul primar nu li se aplica nici principiul aceleiasi remuneratii la volum de munca egal si nici remuneratii egale la aceleasi studii absolvite. In prezent functioneaza doar principiul potrivit caruia salariul este mai mare cu cat varsta elevilor este mai inaintata. Daca acelasi principiu ar guverna sanatatea, medicii pediatri ar trebui platiti pe sfert fata de cei din geriatrie, iar ginecologii (ca sa lasam loc si sarcasmului) ar munci voluntar

SOLICITAM MECT SI LIDERILOR SINDICALI CARE IN ACESTE ZILE LUCREAZA LA MODIFICAREA LEGILOR EDUCATIEI SI A GRILEI DE SALARIZARE SA INTRODUCA URMATOARELE TEXTE:
A. Absolventii invatamantului superior cu diploma de profesori pentru educatie timpurie si invatamant primar sunt incadrati ca profesor-educatoare si profesor-invatator, in grila de salarizare prevazandu-se pentru acestia un salariu de incadrare egal cu acela al profesorilor pt gimnaziu.
B. Functiile didactice actuale se echivaleaza cu noile functii didactice de profesor-educatoare si profesor-invatator cadrelor didactice care aduc dovezile necesare echivalarii dupa cum urmeaza:
(1) se echivaleaza ca profesor-educatoare si profesor-invatator cei incadrati ca invatatori sau educatoare daca dovedesc ca pe parcursul carierei au urmat cursuri de formare/dezvoltare profesionala insumand 180 credite sau un numar echivalent de ore conform raportului 1 credit=3 ore de curs
(2) se echivaleaza ca profesor-educatoare si profesor-invatator cei incadrati ca institutori II daca dovedesc ca pe parcursul carierei au urmat cursuri de formare/dezvoltare profesionala insumand 60 credite sau un numar echivalent de ore conform raportului 1 credit=3 ore de curs
(3) se echivaleaza ca profesor-educatoare si profesor-invatator cei incadrati ca institutori I daca dovedesc ca pe parcursul carierei au urmat cursuri de formare/dezvoltare profesionala insumand 30 credite sau un numar echivalent de ore conform raportului 1 credit=3 ore de curs
(4) dosarul de echivalare se prezinta spre avizare consiliului de administratie al unitatii care il inainteaza spre aprobare consiliului de administratie al directiei judetene pentru invatamant
(5) in cartea de munca a celor in cauza se fac completarile de rigoare mentionandu-se textul prezentei legi si decizia directiei judetene de invatamant. Dupa echivalare nu se mai face distinctie intre actuala functie didactica a celor in cauza si noua functie dobandita prin procedura echivalarii. In grila de salarizare cei incadrati ca profesor-educatoare si profesor-invatator vor beneficia de un salariu de incadrare egal cu acela al profesorilor pt gimnaziu
C. Pentru actualii invatatori si educatoare care nu au absolvit si o forma de invatamant superior si nici nu intrunesc numarul de 180 de credite transferabile din alte activitati de formare MECT va decide pana in luna februarie setul de competente relevante pe care trebuie sa si le mai completeze cei care au absolvit doar liceul pedagogic astfel incat sa fie si acestia incadrati ca profesor-educatoare si profesor-invatator. MECT va anunta furnizorii de formare ca va finanta o forma flexibila de formare continua destinata acestora si care trebuie sa se desfasoare doar in vacante sau la sfarsit de saptamana si in locatii cat mai apropiate de institutia de invtamant in care acestia functioneaza. Din septembrie 2010 in invatamantul prescolar si primar vor preda doar profesori-educatoare si profesori-invatator

ALTE SOLICITARI CATRE MECT SI LIDERII SINDICALI
1.Trebuie respectat principiul pastrarii unui drept deja castigat. Ne referim aici la incadrarea ca institutori a absolventilor de liceu pedagogic care au urmat cursurile unei institutii de invatamant superior indiferent de specialitatea acesteia. Masura aceea nu trebuie anulata.
Absolventii de liceu pedagogic aveau deja o calificare (si inca una de calitate) pentru nivelul la care functionau. Urmand o alta facultate (indiferent de profil) au dobandit competente necesare sistemului si pe care le valorifica la clasa si la nivelul scolii. Un cadru didactic care are pe langa studiile de specialitate si studii de drept, contabilitate, limbi straine etc nu este o resursa umana de dispretuit in sistem si la clasa (in special la invatamantul primar unde invatatorul preda mai toate disciplinele)
2.Solicitam angajatorului sa deconteze esalonat toate taxele de scolarizare si formare platite de invatatorii si educatoarele care au urmat deja colegii sau facultati dupa ce fusesera angajati ca invatatori calificati. In toate domeniile angajatorii suporta cheltuielile cu dezvoltarea profesionala a angajatilor.

TINEM SA NE EXPRIMAM INCREDEREA IN LIDERII SINDICALI SI SUNTEM CONVINSI CA NU VOR UITA CU OCAZIA MODIFICARII LEGILOR EDUCATIEI SI A GRILEI DE SALARIZARE LA CARE LUCREAZA IN ACESTE ZILE DE ARTICOLUL 4.5 DIN STRATEGIA PE CARE AU SEMNAT-O ACUM CATEVA ZILE. LE MULTUMIM.

Cu multa consideratie,
Viorel Dolha
Presedintele Asociatiei Generale a Invatatorilor din Romania

Vizitato
Vizitator


Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum